2016. február 1., hétfő

Spórolási tippek - befőzés

Kedveld facebook oldalunkat! olcsó és egészséges

Számomra a spórolás nem a megvonást jelenti, hanem a tudatosságot és előrelátást.

Ne egy héttel / hónappal előre gondolkodj, hanem lassan szoktasd rá magad arra, hogy évi ciklusokban tervezel!
Ez régen teljesen természetes hozzáállás volt, csak manapság felejtették el az emberek, hogyan is kell ezt kivitelezni. Mondok egy példát. A boltban lehet kapni minden zöldséget ilyenkor is, csak ugye egy kiló paprika jelenleg 1000 Ft, nyáron meg 200. Szóval nem most kell nekiállni az ajvárnak, zakuszkának. De jövő ilyenkor milyen jól fog jönni, ha lesz a polcon pár üveggel!

Nem késtél el semmivel, hiszen előttünk a tavasz, a nyár és az ősz.
Mindig fel fogom tenni, aktuálisan miből és hogyan spájzolok el (szörpök, lekvárok, ételízesítők, ketchup, paprikakészítmények, fűszerek, szószok).
Ne gondold egyébként, hogy HTB vagyok, mert a két állandó munkahelyem mellett vannak egyéb megbízásaim is, így összességében időspórolás miatt vezetem így a háztartást. Amikor este 8-kor hazaérek munkából, jó 15 perc alatt készen lenni a másnapi egészséges és tápláló ebéddel...

Hogy ne érjen váratlanul, és ne okozzon nehézséget, előre be szoktam szerezni a hozzávalókat pár hónap alatt. 
A fixálókat megvettem már a befőző szezon végén féláron, mert 2017-es volt a szavatossági idejük. Van, amihez abszolút nem kell, de jó, ha tartasz otthon. Egy hígra sikerült lekvárt is megmenthetsz vele az utolsó pillanatban.
Zselésítéshez pektint és konjaclisztet használok. Mindegyikkel óvatosan kell bánni, érdemes kikísérleteznetek kicsiben az arányokat. Kezdőként szerintem jobb a fixeknél maradni vagy vegyesen használni.
Édesítőszert használok cukor helyett. Nekem a negyedannyi ugyanannyi dia wellness jött be, olcsóbb, mint az ertrit vagy a stevia, és az állagon is sokat segít.
Sokan esküsznek a tartósítószermentes eltevésre. Hiába a maximális higiénia, forrt már fel savanyúságom és ment tönkre lekvárom, főleg, ha kicsi üvegben tettem el. Szóval én kis Na-benzoátot szoktam használni hozzájuk, azóta nincs ilyen bajom.
Fontos még, hogy étkezési citromsav legyen bőven. Amikor az üvegeket fertőtlenítem, ahhoz is használok, hogy ne legyen vízkőfoltos.
Végezetül: üvegek. A szörpöknek paradicsomos üveg néven futót veszek, vagy direkt abban veszem a paradicsompürét, ha elfogyott már a házi. A Lidlben szoktak árulni olyant, ami 98% paradicsomból és 2% sóból áll csak, 500 Ft a 700 gramm. Legyen egy 5 literes a szörpök elkészítéséhez, hogy ne lábasban álljon a lé.

Bevásárlólista
- Fixek 3:1-ben. Ne dőlj be a "szilvához, barackhoz, eperhez" marketingnek, csak drágábban adják ugyanazt. Szörphöz nem kell semmi!
- Na-benzoát, a 100 grammos nekem elég egy szezonra. Ne vegyél kisebb zacskókban.
- Citromsav. Félkilós kiszerelés éri meg a legjobban, ebből 2 zacskó el szokott fogyni.
- Édesítőszer. Most akciós a DW, ezentúl havonta rendelek 2-3 zacskóval, hogy ne egyszerre kelljen mindet megvenni. Mire megyek a piacra a zöldségért-gyümölcsért, betárazok belőle.
- Üvegek, illetve kupakok. Az üveget csak egyszer kell megvenni, kupakot van, aki évente cserél, én csak akkor, ha látom, hogy megkezdte az idő.
- Só, mustármag, köménymag, szegfűszeg, szegfűbors. Kis kiadás, nem szoktam betárazni előre.

Ami nagy segítségedre van, de megoldható enélkül is:
- aprítógép / botmixer
- aszalógép
- min. 1000 W gyümölcscentrifuga (szörpökhöz)
- kávédaráló (nem viszi a szárított zöldséget az aprító)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése